Lentorata kannustaisi yrityksiä perustamaan toimipisteitä koko Suomeen

Monilla suurilla suomalaisilla yrityksillä on toimipisteitä ympäri Suomea, jolloin junamatkustaminen toimipisteiden välillä tulee tutuksi. Suomalainen teknologiayritys Solita lukeutuu tähän joukkoon – konttori löytyy Suomessa Helsingin lisäksi Tampereelta, Turusta, Oulusta sekä Lahdesta. Lahden toimistolla Team managerina toimiva Terhi Jaakonsaari pitääkin tärkeänä sitä, että Solitalla on toimipisteitä pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin.

– Me Solitassa uskomme, etteivät kaikki halua olla pääkaupunkiseudulla töissä. Siellä kilpailu hyvistä työntekijöistä on hurjaa. Olemalla läsnä muuallakin, voimme tarjota ihmisille mielenkiintoisia työpaikkoja läheltä omaa kotipaikkakuntaa, hän sanoo.

Jaakonsaari arvelee myös, että työpaikan valinnassa korostuu mahdollisuus yhdistää työtä ja arkea, sillä esimerkiksi perhetilanteiden takia ei ole aina mahdollistakaan liikkua työn perässä.

Junalla matkustetaan siitä huolimatta Solitassa reippaasti, sillä työ vaatii läsnäoloa muissa toimipisteissä.

– Viime vuonna solitalaiset matkustivat junalla yhteensä yli 3 miljoonaa kilometriä, mikä tarkoittaa noin 17 000 yhdensuuntaista matkaa junassa. Vaikka kuinka haluaisimme, että kukin voisi tehdä töitä omilla toimistoilla, niin kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset muilla paikkakunnilla työskentelevien kanssa edesauttavat tiedon ja osaamisen levittymistä.

Jaakonsaari on itsekin ahkera pendelöijä. Hän on jo vuodesta 2014 asti matkustanut lähes viikottain sekä Helsinkiin että Tampereelle ollakseen lähellä tiimiläisiään. Vaikka junassa vietettyjä tunteja on kertynyt, ei hän koe sitä ongelmalliseksi – päinvastoin.

– Koen sen niin, että juna on minulle yksi etätyöpaikka. Junan viivästymiset eivät vaivaa, kun pystyn käyttämään senkin ajan työn tekemiseen. Auton juna päihittää juurikin siksi, että junalla matkustaessa aikansa voi käyttää hyödyksi puhumattakaan siitä, että se on myös autoa ympäristöystävällisempää.

Auton juna päihittää juurikin siksi, että junalla matkustaessa aikansa voi käyttää hyödyksi puhumattakaan siitä, että se on myös autoa ympäristöystävällisempää.

Solitan toimipisteissä toteutetaan samoja toimintoja riippumatta siitä, sijaitseeko konttori Helsingissä vai Oulussa. Kovaa vauhtia kansainvälistyvän yrityksen toimintaan kuuluu myös koko ajan enemmän matkustamista lentäen. Tällä hetkellä Solitalla on toimistot ulkomailla myös Tukholmassa, Tallinnassa, Göteborgissa ja Munchenissä. Osana Suomirata-hanketta suunniteltu Lentorata, kaukoliikennerata yhdistämään Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukojunaliikenteen pariin, voisikin Jaakonsaaren mukaan kannustaa suomalaisia yrityksiä perustamaan toimipisteitä muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle.

Jaakonsaari epäilee Lentoradan vastaavan myös junamatkustamisen kenties eniten stressiä aiheuttavaan kipukohtaan, sillä Lentoradan myötä yhteys lentokentälle muuttuu suoraksi eikä junaa tarvitse vaihtaa kauempaa matkustaessa.

– Junamatkustamisesta tekee stressaavaa se, että yhteyksiä tarvitsee vaihtaa kesken matkan. Jos joutuu matkustaessa miettimään, että ehtiikö junaa vaihtaa, missä sitä pitää vaihtaa ja kuinka roudata omat tavarat, tulee stressitekijöitä helposti lisää, hän virkkoo.