Euroopassa kuhisee kunnianhimoa kehittää raideliikennettä

Nopeiden junayhteyksien aika Euroopassa on nyt. Kehityshankkeiden ollessa vireillä Suomen lisäksi esimerkiksi Ranskassa ja Ruotsissa, omaa Espanja jo nyt koko maailman toisiksi suurimman suurnopeusjunien raideverkoston heti Kiinan jälkeen. Tahto raideliikenteen kehittämiseen piileekin esimerkiksi tavarankuljetuksen tehostamisessa, energiatehokkuuden lisäämisessä ja kasvihuonepäästöjen vähentämisessä.

Euroopan unioni on sitoutunut ilmastonmuutoksen torjumistyöhön. Heinäkuussa 2016 Euroopan komissio hyväksyi kattavan strategian, jolla pyritään siirtymään pienipäästöiseen liikkumiseen, sillä liikenne on vastuussa 23 prosentin osuudesta Euroopan kasvihuonepäästöistä. Vaikka tosiasiassa suuri osa toimenpiteistä keskittyy tieliikenteeseen, on raideliikenteeseen kannustaminen olennainen osa strategiaa, sillä junalla matkustaminen on vähäpäästöistä ja energiatehokasta.

Nopeiden junayhteyksien aika Euroopassa on nyt.

Muualla Euroopassa luodaan yhä enemmän nopeita junayhteyksiä. Ranskan kansallinen kuljetusyhtiö SNCF julkisti hetki sitten prototyypin uudesta TGV-junasta, joka on edullisempi ja energiatehokkaampi kuin olemassaolevat mallit. Niissä käytetyistä materiaaleista 97 prosenttia on kierrätyskelpoisia ja ne kuluttavat 20 prosenttia vähemmän energiaa uudistuneella jarrutusjärjestelmällä, joka kanavoi junan jarrutuksesta syntyvää energiaa takaisin sähköksi junan kulkemiseen. Uusien junien lisäksi maassa on juuri laajennettu suurnopeusjunien rataverkostoa ja uusi raidelinja Välimeren rannikolle on myös suunnitteilla. Myös esimerkiksi Ruotsissa pyritään raidehankkeella lyhentämään matka-aikoja. Maan merkittävät kaupungit yhdistävä raideverkko lyhentää yli kolmen tunnin matkustusajan Tukholmasta Göteborgiin kahteen tuntiin. Malmösta Tukholmaan taas matkustaisi kahdessa ja puolessa tunnissa, kun nykyään samaan matkaan kuluu neljä ja puoli tuntia. Hankkeella edesautetaan Ruotsin tavoitetta vähentää kasvihuonepäästöjä, kun nopeammat junat vähentävät lentokoneita taivaalla ja autoja teillä.

Raideliikenne kehittyy kilpailun siivittämänä. Ranskassa Tours-Bourdeaux suurnopeusjunayhteys edustaa isointa julkisen ja yksityisen sektorin yhteishanketta raideliikenteessä maailmanlaajuisesti, mikä osoittaa yksityisen sektorin kiinnostusta suurnopeusjuniin, puhumattakaan niiden sijoituspotentiaalista. Tätä houkuttelevuutta osoittavat useat eurooppalaiset onnistumiset: suurnopeusjunat vastaavat selvästi isoimmasta osuudesta raideliikenteestä Pariisin, Brysselin ja Lontoon välillä. Raideyhteys Milanon ja Rooman välillä vastaa yli 60 prosentin osuudesta kaikesta liikenteestä, mikä saattoi Ryanairin luopumaan lentämisestä Milano-Rooma reitillä kokonaan. Vuonna 2021 Ranska kokeilee jotain uutta, sillä ulkopuoliset yritykset saavat luvan kilpailla SNCF:n kanssa kansallisen rataliikenteen tarjoajana.

Eurooppalaista esimerkkiä on syytä Suomessakin seurata, sillä matka-aikoja lyhentämällä luodaan uutta kysyntää. Erityisesti 20-60 minuutin matka-ajoilla muodostetaan yhteisiä työssäkäyntialueita. Alueellinen saavutettavuus johtaa myös yritysten väliseen kilpailuun sekä vaikuttaa tonttien ja asuntojen hintoihin. Suomirata onkin erinomainen ensiaskel eurooppalaisen esimerkin seuraamiseen ja koko maan raideliikenteen kasvattamiseen.